
Sausio 13 dieną Seimas pritarė Prezidento bei demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ inicijuoto Transporto lengvatų įstatymo pakeitimui, kuriuo siekiama išplėsti lengvatas gaunančiųjų tikslinę grupę, tokiu būdu mažinant socialinę atskirtį, didinat gyventojų judumą viešuoju transportu bei įgyvendinant aplinkosaugos tikslus. Paskutinis balsavimas dėl įstatymo priėmimo numatomas pavasario sesijos pradžioje, kovo mėnesį.
Seimas priims naują Transporto lengvatų įstatymo redakciją, kurioje išskiriama 18 gyventojų grupių, kurios naudosis lengvatomis. Siūloma, jog vaikai iki 7 metų, neužimdami atskiros vietos, viešuoju transportu keliautų nemokamai, o vaikai iki 18 metų gautų 50 procentų nuolaidą visame transporte miesto ir priemiesčio maršrutuose, keliaudami tarpmiestiniais maršrutais ir kitomis transporto priemonėmis, įskaitant traukinius ir laivus. Šiuo metu lengvatos priklauso nuo to, turi vaikas moksleivio pažymėjimą ar neturi, daug nesusipratimų kyla vasarą. Važiuojant traukiniais nuolaida moksleiviams yra vos 30 procentų, o vaikai nuo 10 iki 18 metų išvis negauna nuolaidų tarpmiestiniuose maršrutuose ir moka pilną kainą. Naujasis įstatymas traktuoja visus vaikus kaip grupę, neišskiriant moksleivių.
Numatoma ir viešojo transporto nuolaida šeimoms – savaitgaliais ir valstybinių švenčių dienomis viešuoju transportu, išskyrus miesto ir tarpmiestinius maršrutus, šeimos galės keliauti bilietus įsigydamos su 50 procentų nuolaida.
Dar viena naujovė, visiems senatvės pensijos amžiaus sulaukusiems gyventojams siūloma leisti keliauti tarpmiestiniais maršrutais su 50 procentų nuolaida, sulaukusiems 70 metų ši nuolaida imama taikyti keliaujantiems visais maršrutais visu viešuoju transportu, o gyventojams, sulaukusiems 80 metų siūloma taikyti 80 procentų nuolaidą. Papildomos nuolaidos siūlomos tremtiniams, valstybės gynėjams bei dirbusiems likviduojant Černobylio atominės elektrinės sprogimo padarinius.
„Dėmesys viešajam transportui, jo patogumui ir prieinamumui yra vienas mūsų prioritetų. Nuo pandemijos pradžios tarpmiestinio viešojo transporto keleivių srautas sumažėjo 35 procentais, daug maršrutų buvo tiesiog panaikinti. Šiuo metu būtina dėti pastangas, jog kelionės viešuoju transportu vėl taptų patrauklios ir patogios, nes tai nepaprastai svarbu siekiant socialinių ir aplinkosauginių tikslų. Lietuvoje 94,2 procentai keleivių pervežama automobiliais, tai ženkliai viršija Europos sąjungos vidurkį. Esame įsipareigoję per ateinančius 5 metus 9 procentais sumažinti išmetamų dujų skaičių, o turint tokią transporto situaciją tai tikrai nepavyks“, - sako vienas pakeitimų iniciatorių, demokratas Tomas Tomilinas.
Pasak jo lengvatų praplėtimas būtinas, didinant socialinį teisingumą, siekiant palengvinti susisiekimą ir gerinti būtiniausių socialinių paslaugų prieinamumą, formuoti aplinkai draugiškus keliavimo įpročius. „Gyventojai, neturintys automobilio ar teisės vairuoti dažnai patiria sunkumus vykdami į mokymo įstaigą, darbą ar pasitikrinti sveikatos. Užtikrindami galimybę pigiai ir patogiai keliauti viešuoju transportu mes didiname įtrauktį, užtikriname galimybę moksleiviams pradėti, o senjorams toliau keliauti savarankiškai, formuojame tinkamos įpročius, saugome gamtą“, - tinkamos viešojo transporto sistemos privalumus vardijo demokratas.
Tyrimai rodo, jog su transportu susijusioms išlaidoms padengti lietuviai skiria beveik 12 procentų gaunamų pajamų. Nuo šių metų sausio 1 dienos, padidėjus degalams taikomam akcizui, šios išlaidos gali dar paaugti. „Man atrodo nepapratai svarbi įstatyme įtvirtinama nuolaida šeimoms. Galimybė savaitgaliais ir švenčių dienomis keliauti pigiau, esu tikras, paskatins ne vieną šeimą rinktis viešąjį transportą vietoj automobilio ir su vaikais patyrinėti Lietuvą. Norisi, jog visi gyventojai turėtų galimybę džiaugtis renginiais, muziejais, istorinėmis vietomis nesijaudindami dėl didmiesčio eismo intensyvumo ar parkavimo problemų“, - sako parlamentaras.
Tomo Tomilino teigimu transporto lengvatų paketas skirtas tam, jog žmonės kuo paprasčiau ir lengviau galėtų patenkinti savo kasdienius poreikius. Galimybė nebrangiai ir patogiai judėti visų pirma mažina socialinę atskirtį, gerina gyventojų gyvenimo kokybę, didina savarankiškumą, mažina kelionės kaštus.
Teikiamoms transporto lengvatų įstatymo pataisoms po svarstymo pritarė LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas.