Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Tomas Tomilinas siūlo įteisinti lengvatą, leisiančią mokiniams įsigyti tarpmiestinių autobusų ir traukinių bilietus už pusę kainos. Šiuo metu lengvata mokiniams taikoma keliaujant miesto ir priemiestiniu viešuoju transportu, bet negalioja tarpmiestinėms kelionėms.
„Mano manymu, būtina išplėsti taikomos nuolaidos ribas ir leisti moksleiviams pigiau keliauti ne tik miesto, bet ir tarpmiestiniu viešuoju transportu. Dabar ši nuolaida taikoma studentams, bet negalioja mokiniams, tad šią neteisybę būtina ištaisyti“, – sako projekto iniciatorius T. Tomilinas.
Parlamentaro teigimu, Lietuvoje 2014–2019 m. automobilių parkas padidėjo 26,3 proc. (arba 367,3 tūkst.) transporto priemonių. Net 94,2 proc. visų keleivių pervežama automobiliais, kas gerokai viršija Europos Sąjungos vidurkį, ir pagal naudojimosi viešuoju transportu dažnumą Lietuva yra paskutinėje vietoje.
„Kelionės nuosavu transportu lemia keletą problemų. Didžiulis kuro suvartojimas neišvengiamai susijęs su šiltnamio efektu ir kitomis aplinkosauginėmis problemomis. O apie ypač prastą parkavimo situaciją nereikia nė priminti – pastatyti automobilį sudėtinga tiek miegamuosiuose rajonuose, tiek miestų centruose“, – sako T. Tomilinas.
Seimo nario manymu, tarpmiestinių kelionių lengvata moksleiviams ragintų daugiau keliauti viešuoju transportu, pažinti Lietuvą: „Jei norime iki 20230 m. pasiekti užsibrėžtus aplinkosauginius tikslus, turime formuoti jaunosios kartos įpročius keliauti traukiniais ir autobusais, užuot prašius tėvų pavežti. Lengvata ne tik skatintų vaikus keliauti pigiau savarankiškai, bet ir būtų papildoma paskata šeimoms, ypač gausioms, keliauti tarpmiestiniu transportu, nes dabar tokios kelionės tiesiog neapsimoka.“
Galimybė moksleiviams keliauti tarpmiestiniu transportu pigiau būtų svarbus pakeitimas, bet išlaidos lengvatai finansuoti nebūtų ypač didelės, nes nauja žmonių grupė, kuriai ji priklausytų, neatsirastų.
„Nauda šiuo atveju gerokai viršytų kaštus, nes tinkamų keliavimo įgūdžių formavimas ne tik padėtų spręsti esamas problemas, bet ir užkirstų kelią naujoms. Dabar daug kas sunkiai įsivaizduoja keliones ne nuosavu automobiliu, todėl privalome dėti visas pastangas formuodami kitokį jaunųjų piliečių požiūrį. Nuosavų automobilių parkas Lietuvoje milžiniškas ir jo augimo galimybės ribotos, kitaip uždusime spūstyse ir išmetamosiose dujose“, – pabrėžia T. Tomilinas.
Susisiekimo ministerijos išplatintoje ataskaitoje teigiama, kad transporto sektorius Lietuvoje išmeta daugiausia šiltnamio efektą sukeliančių dujų, iki 2030 m. išmetamą kiekį Lietuva įsipareigojusi sumažinti 9 proc., bet, nesiimant papildomų ryžtingų priemonių, tikslas sunkiai pasiekiamas.
Seimo kanceliarijos (aut. Dž. G. Barysaitė) nuotr.