Seimo narys Tomas Tomilinas siūlo įteisinti tolimųjų reisų vairuotojų dienpinigių kasmetinio indeksavimo prievolę. Jis kartu su Seimo nariu Algirdu Sysu pateikė tai reglamentuojančią Darbo kodekso pataisą. Daugelio vilkikų vairuotojų didžiąją uždarbio dalį sudaro dienpinigiai, nes jie nuolat yra komandiruotėse. Tai bloga, bet daugelyje šalių galiojanti praktika ir šio sektoriaus realybė.
Infliacijai Lietuvoje mušant ir nacionalinius, ir tarptautinius rekordus, turime nuo 2018 m. neindeksuotas dienpinigių normas. Valstybė nustato dienpinigių dydžius konkrečioms šalims, kur dirba vairuotojas, atsižvelgdama į kainų lygį jose.
Siūlomi pakeitimai taip pat sustiprina darbuotojo poziciją dienpinigių dydžio nustatymo atveju. Seimo nariai siūlo numatyti Darbo kodekso 107 str. privalomą dienpinigių dydžių ir jų mažinimo kriterijų nurodymą darbo sutartyje. Vyriausybė šiais metais žengė žingsnį atgal įtvirtinant darbuotojų derybines galias: nuo liepos įsigalioja taisyklės, leidusios numatyti dienpinigių apmokėjimo mažinimą ir dienpinigių mažinimo galimybę be darbuotojo sutikimo – vien įmonės vidaus tvarkomis.
„Nors įteisinami mažinimo kriterijai (anksčiau objektyvių kriterijų nebuvo įteisinta), o tai yra pozityvu, pakeitimus galima traktuoti kaip žingsnį atgal, ypač neturint gerėjančių kolektyvinių sutarčių didėjimo rodiklio transporto sektoriuje. Siūlomas Darbo kodekso pakeitimas grąžins darbuotojui teisę nesutikti dėl dienpinigių mažinimo principų derantis dėl darbo sutarties“, – komentuoja parlamentaras T. Tomilinas.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ ir Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso atstovai nurodo, kad Lietuvos transporto sektoriuje dirba apie 87000 tolimųjų reisų vairuotojų.
Lietuvos transporto sektorius 95 proc. savo veiklos vykdo Vakarų Europoje ir Europos ekonominės erdvės šalyse, todėl 2018 m. nustatytos ir iki šiol taikomos dienpinigių ir komandiruočių metu patiriamų išlaidų atlyginimo normos dėl šiuo metu išaugusios infliacijos visiškai neatliepia esamų darbuotojų – tiek viešojo, tiek privataus sektorių, – vykstančių į komandiruotes, poreikių ir realiai patiriamų išlaidų.
LRT nuotrauka.