Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ atstovai teigia, kad „Perlas energija“ bandymas vienašališkai keisti visų savo klientų, kurie pasirinko fiksuotas elektros energijos kainas, sutartis ir juos pervesti į planą, priklausantį nuo biržos svyravimo, yra maitvanagiškas poelgis, kuriuo įmonė savo apsiskaičiavimus perkelia ant vartotojų pečių.
Pasak Seimo nario, Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ pirmininko Sauliaus Skvernelio, „Perlas energija“, matyt, skaičiavo, kad ilgalaikėje perspektyvoje elektros kaina pigs ir iš to pavyks išlošti, tačiau rinkoje elektros kainai stipriai pabrangus, įmonė galimai ėmėsi neteisėtų veiksmų.
„Teko susipažinti ir su standartine šios įmonės sutartimi, ir su sutarčių teisės specialistų vertinimais. Remiantis sutarčių teisės maksimomis ir pačios įmonės paruošta sutartimi, tampa aišku, kad vienašališkai pakeisti sutarties sąlygų įmonė greičiausiai negalėjo, tačiau įžūliai manė, kad galės tai padaryti ir niekas jiems nepasipriešins. Dabar valstybės institucijoms metas užtikrinti vartotojų teisių apsaugą ir įgyvendinti tuos įsipareigojimus, kuriuos turi piliečiams“, – teigia S. Skvernelis.
Pasak jo, reikia suprasti, kad šiuo atveju vartotojai yra silpnesnioji sutartinių sąlygų pusė, o elektra yra būtinasis produktas, todėl negalima palikti jų neginamų.
„Dalies „Perlo energija“ klientų informacija gali nepasiekti laiku, dalis jos gali nespėti įvertinti, neturėti teisinių žinių ją įvertinti. Tokie žmonės gali gauti milžiniškai išaugusias sąskaitas arba bankrutavus tiekėjui atsidurti garantiniam tiekime ir vėl būti nuskriausti. Negalima palikti to savaiminiams procesams, valstybė turi įsikišti, pavyzdžiui, užtikrindama garantinio tiekimo geriausias įmanomas rinkos sąlygas tiems vartotojams, kurie palikę šį tiekėją liktų garantiniame tiekime. Šios sąlygos galėtų būti užtikrinamos tokiam laikotarpiui, kiek turėjo galioti sutartis su „Perlas energija“. Taip pat valstybė turi užtikrinti informacinę kampaniją šios įmonės vartotojams su aiškiai išdėstytomis alternatyvomis“, – pratęsia S. Skvernelis.
Parlamentarai pažymi, kad artėjant trečiajam rinkos liberalizavimo etapui pasigirdo ir kalbų, kad metas yra labai netinkamas šiam žingsniui, nes trečiajame etape dalyvauja ir mažiausias pajamas gaunantys asmenys, kurie elektros tiekėją turės rinktis rinkos kainoms esant ypatingai nepalankioms. Taip pat, Seimo narių teigimu, nereikėtų pamiršti, kad iš rinkos, galima sakyti, iškrito vienas iš jos dalyvių, kurio prekės ženklas buvo puikiai žinomas, o ir pagal vietų, kuriose galima apmokėti sąskaitas kiekį, buvo labai patogus.
„Galima juokauti, kad jei „Perlas“ taip nemoka skaičiuoti, tai reikėtų pradėti pirkti loterijos bilietus. Tačiau situacija labai rimta. Valstybė turi apginti teisėtus vartotojų lūkesčius, tuo labiau žinant, kad tam priemonių jai turi užtekti. Jau šiandien kreipsimės ir į premjerę Ingridą Šimonytę, kad trečiasis liberalizavimo etapas būtų atidedamas iki tol, kol situacija rinkoje stabilizuosis. Į trečiąjį etapą, siekiant apginti jų interesus, buvo „sukelti“ ir tie gyventojai, kurių pajamos mažiausios. Dabar tikrai turime juos apsaugoti. Daug klausimų kelia ir licencijavimo procesas, įmonė su mažu įstatiniu kapitalu ir šešiais darbuotojais, gali tapti antra pagal dydi licencijuojamos rinkos dalyve, o vėliau tiesiog bankrutuoti ir palikti savo klientus „ant ledo“, – antrino Seimo narys, Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ pirmininko pavaduotojas Domas Griškevičius.
Parlamentarai nurodo, kad liberalizuojant elektros energijos rinką, „Perlas energija“ dėl aktyvios reklamos ir siūlytų fiksuotų sąlygų tapo antra didžiausia rinkos dalyvė su apytiksliai 180 tūkst. vartotojų. Po „Perlo energijos“ akibrokšto neabejojama, kad įmonė bus priversta trauktis iš energijos tiekimo rinkos. Pasigirdo kalbų ir apie kolektyvinį ieškinį ginant vartotojų teises.